Ugrás a fő tartalomra

28-ik Fenyves Kupa

  

A Balatonfenyvesi Túravitorlás SE hagyományosan a nyár utolsó hétvégéjén rendezi meg a Fenyves Kupát. Egy héttel a keszthelyi István a Király kupa után, szombat reggel ismét úton voltunk ViNo-Bá 3.0 FPC-mel, csak most kelet felé. Kövér Janó barátom jött ezúttal mancsaftkodni. Előtte nap felszereltük a verseny vitorlát és kimentünk kicsit gyakorolni. Ugyan alap vitorlázattal mentünk csak, de legalább összeszoktunk.

Viszonylag korán, 9 óra körül megérkeztünk a fenyvesi kikötő elé, ráadásul a 10 órás rajtot 30 perccel


halasztották, így bőven volt idő felmérni a rajtvonalat és a versenytársakat. Jó 9 csomós DNY-i szél fújt és hátszeles rajtra lehetett számítani. 42 hajó indult a versenyen, ennek megfelelően nagyon oda kellett figyelni a rajt eljárásnál, mert a rajtvonal hossza elég rövid volt. A hátszeles rajt eleve elég ritka, így nem is nagyon van az ember „kezében”, külön nehézsége, hogy nem nagyon van lehetőség lassítani vagy megállni, ha az ember már elindult a rajtvonal felé, így könnyebb korai rajtot csinálni. Ezért aztán biztonsági rajtot vettünk, nem is sikerült a legjobban, 8-10-ik hely környékén sikerült végül is a rajtvonal közepén viszonylag tisztán elrajtolni. A rajt után azonnal elindultam az orrdeck-re, az előkészített spi szerelését befejezni, mert tudtam, hogy pillanatok alatt eltelik a rajt utáni 2 perc, ami után már lehet bőszelest húzni. A sziréna és hangos bemondó jelzését követően kinek gyorsabban, kinek lassabban gömbölyödtek ki a színes vitorlák. Én a Boleró 11 MOD - Bali Pisti után mentem, alattunk a Ventus at Amores.

Titkon reméltem, hogy revansot vehetek rajtuk a múlt heti Keszthelyi versenyért, de hát tudtam, jó hajó és jól vitorláznak, nem lesz könnyű dolgom. Tudtuk tartani a tempót velük a hátszeles szakaszon is, ami egy hete Keszthelyen nem ment. Annyira el voltunk foglalva a spi optimális beállításával és a közelünkben levő hajókkal szembeni pozíció tartással, hogy későn vettük észre, a tőlünk már csak 100 méterre nyugatra ringatózó bóját. Azonnal meghalzoltunk és elindultunk a bója felé. Mire a bójához értünk a spi már a kajüt ablakon keresztül „beugrott a kabinba”, spi baum-ot gyorsan leszedtem, és hátra szóltam Janónak, hogy rántsa ki a genuat és élesedjen fel.  14-15-ik helyen fordultunk, lehetett volna jobb is, de sajnos így, hogy benéztük a bóját, ez jött össze. Stabilizáltuk a hajót, továbbra is 8-9 csomó körüli szél volt, ami a genuának jó volt.  Becéloztuk a bóját és elkezdtük az üldözést. Bíró Kareszék az RJ85 cirkálójukkal a Kiwi-vel jó pozícióban hasították a vizet. Lassan elmentünk mellettük és a bójánál megszökött Ventus at Amores-hez is elkezdtük a felzárkózást. Miközben utolértük őket és a szél feletti oldalon elcsúsztunk mellettük, előre mentem és felszenvedtük a betekert reacheremet, gondolván ha gyengül a szél átváltunk erre, de egyenlőre nem gyengült.

Közben megfogtuk Moizs Attilát a Duhaj-al Scholtz 22, amit nem is értek, hogy sikerült, de örültem neki. A következő versenytárs egy gyönyörű Scholtz 8.8-as a Ventusz volt, akit be kellett fogni, tudtam ők is YSII-ben mennek, bár a pontos YS számukat nem tudtam. A bója előtt 100 méterre megfogtuk őket is már csak a Boleró és a BlueBánat 8MOD volt előttünk (a katamaránokat leszámítva), de ők meg YSI-ben mennek a bója forduló után. Micsoda menet volt ez a félszeles rohanás! BlueBánat azonnal takkot váltott és elindult Fonyód felé, utánuk ment a Ventusz is, mi a Boleróval húztuk a Máriai takkot A szél kicsit gyengülni kezdett. Betekertük a genuát reachert ki. Ahogy gyengült a szél teljesen rámásztunk a Bolerora, alig 10 méter volt közöttünk. Már nem is emlékszem mikor korrigáltuk az irányunkat, de lassan már kivehető volt a cél. Közben a szél 7 csomós lett, ami már a reachernek elég sok volt. Közben megjelent alattunk a BlueBánat és hatalmas harc kezdődött, fej-fej mellett rohantunk a cél felé. A szél közben már 8 csomóra erősödött, teljesen kiültük a hajót, de így is deck vizen mentünk. Felnéztem az árbócra és megkértem, ne most törjön el. Lassan elléptünk egy jó hajóhosszal a BlueBánattól, a Boleró a szél erősödésével meglépett bő 100 méterrel, de ekkor mi már csak arra koncentráltunk, hogy tudjuk tartani a célt. A szél néha lepörgött, ekkor nem tudtunk rámenni a célra, de aztán felerősödött és ezzel fel is pörgött. A cél előtt már 9-10 csomó körül volt a szél, féltem, hogy túlfeszítem a húrt és vagy a reacherem szakad, vagy az árbócom törik el, közel 60 nm vitorla volt fent negyedszélre! De ha behúzzuk, akkor biztosan elmegy mellettünk a Bluebánat. Mögöttük Moizs Attila jött a Duhaj-al. Micsoda befutó! Végül is megúsztuk, és a Bolero mögött másodiknak futottunk be, kategóriánkban pedig az első helyen.

Azonnal megejtettük a hajót kiengedtük a vitorlákat, mielőtt tényleg baj történik. De hát ez van, kockázat nélkül nem lehet nyerni, márpedig nyertünk és nem csak a YSII első helyét hoztuk el, hanem a Yardstick ponttal korrigált abszolút győzelmet is megszereztük. Nagy csatákat vívtunk, de megérte minden perce! Köszönöm Kövér Janó barátomnak, hogy elkísért ezen a versenyen s természetesen köszönet a szervezőknek is, mert ismét fenséges étellel és élőzenével várták a megfáradt hajósokat!

Szép nyárbúcsúztató verseny volt igazi balatoni hangulattal, ezekkel az emlékekkel lehet átvészelni majd a hosszú zord téli napokat!


Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

23. Rizling Kupa – amikor négy kéz éppen elég!

Régóta szerettem volna kipróbálni, mit tudunk Horváth Csaba barátommal kihozni ketten a hajóból, és most adódott alkalom erre a 23. Rizling Kupán, amit Ábrahámhegyen rendeztek a Nyugat Balatoni Regatták sorozat 4. állomásaként. A Kupa jóval régebben indult, mint a sorozat, így sok visszajáró vitorlázó volt már erre a versenyre. Én még nem voltam Ábrahámon és őszintén a Balatonnak ezt a részét kevésbé ismerem, bár nincs tőlünk messze, de annyira épp távol van, hogy ez már egy pár órás túrába nem fér bele. A 2023.07.29-én megrendezett verseny előtt sikerült jópár napot kint lennem a vizen és állítgattam a hajón. Legfőképpen a baumom és ezzel a grószom alakja nem tetszett, így a merev albámon hangoltam kicsit. Persze nagyon jól jött a vitorlázott órák száma is, ami még így is rettenetesen kevés, de több, mint amit tavasszal és nyár elején rá tudtam fordítani a vitorlázásra. Beszélve a rendezővel tudtam, hogy komoly hajók jönnek majd a versenyre, mondtam is Csaba barátomnak, hogy most le

4. Break Kupa Keszthelyen

Alig egy héttel a Kékszalag után Keszthelyen rendezték meg 2022.07.23-án a 4.Break Kupát , ami a West Open Trophy második állomása volt. Erre a versenyre összejött a család. Mindenki tud vitorlázni, így nem kellett nagyon belerázódni a dolgokba, inkább csak a szerepeket kellett leosztani. Felkapott téma most a Women on water, de nálunk a családban megszokott dolog, hogy a lányok a fedélzeten komoly feladatokat vállalnak, az igazsághoz tartozik, hogy a családban a feleségem hamarabb vitorlázott, mint én! A lánymonak meg amúgy is megvan a versenyrutinja, igaz a szárazföldön, de bezsebelt már néhány Európa és Világbajnoki címet.  Pénteken kimentünk délután kicsit gyakorolni, genakkeres menetre készültünk, mert 6-7 csomós szelet ígértek szombatra. Ezt gyakoroltuk egy rövid menetben.  Szombaton korán reggel indultunk útnak, hogy idejében odaérjünk a nevezésre és a 10 órakkor tartott kormányosi értekezletre. Minden rendben is ment, a pálya egy egyszerű up and down pálya volt. A kikötőből kim

Kékszalag főpróba Gyenesen

 Július 9-én rendezte meg a 20 éves jubileumát ünneplő Gyenesi Vitorlás Egyesület a nyugati medence 5 állomásából álló West Open Trophy első futamát, mely erős szélben zajlott. Balatonmáriáról 5 hajóval vettünk részt. A Seherezádé Dr. Rahóty Pál kormányzásával, a Gobárka Pintér Csaba kormányzásával, a Nimfa Joó Tamás kapitánnyal, a Kiwi Bíró Károly kapitánnyal és a ViNo-Bá Xyston jómagam vezényletével. Erős kreuzban kellett felkapaszkodnunk a gyenesi kikötőbe, de legalább kicsit belerázódtunk az erősszeles időjárási körülményekbe. 11:30-kor megérkeztünk, beneveztünk és 12 óra után pár perccel megvolt a kormányosi értekezlet is. Elindultunk a hajókhoz, utolsó simítások és kifutás a kikötőből. A szél nem csendesedett. Mi fockal és teljes nagyvitorlával terveztük végigcsinálni a versenyt, mivel 3-an voltunk a fedélzeten ezért úgy döntöttünk ekkora szélben nem húzunk spit. Egy kisebb reachert felszereltünk, tessék lássék, hogy jó lesz az majd a raumos szakaszokra. Háromszög alakú pályá