Ugrás a fő tartalomra

Rock’n’Roll a Nyugati-medencében

 A Nyugat-Balaton Szalag idei versenyére egy részben összeszokott, de annál lelkesebb csapattal álltunk rajthoz.

Csabi, az állandó foredeck-em, akivel elég sokat hajózunk – már félszavakból is megértjük egymást. Volt már közös tengeri kalandunk is, de jórészt a Balatonon vitorlázunk együtt. Megbízható, határozott mozdulatokkal dolgozik elöl. Szabi gyakori crew a hajón, a fock trimmelése jellemzően az ő feladata, de a reacher és spi felhúzó kötél kezelése, valamint a spi schott is hozzá tartozik. Most is teljes koncentrációval csinálta végig a versenyt. Zoli, akivel a Sailing Bandben együtt zenélünk, a grósz schottot kezelte – neki még kevesebb rutinja van ezen a hajón, de már korábban is értünk el közösen szép eredményeket és most is kiválóan teljesített.

Második alkalommal rendezték meg a Nyugat-Balaton Szalagja vitorlás versenyt, és az égiek most is
odatették magukat: a tavalyihoz hasonlóan ismét kemény szeles verseny kerekedett, igazi balatoni rock’n’roll. Elsőfokú viharjelzés volt érvényben a rajtnál, de ez nem volt meglepetés – a mezőny így is felsorakozott. Stabil északi szél fújt, amely a parti domborzat hatására a völgyek környékén néha irányt váltott és meg-meggyorsult. A rajtnál ott voltunk az első hat-hét hajó között, és hamar sikerült felkapaszkodnunk a harmadik helyre – lendületesre sikerült a kezdés Ábrahámhegy felé.

Az első szakaszon mi nagyon élesen tudtunk menni. Két kemény ellenféllel kerültünk taktikai csatába: a Fortély-al 11 méteres one design, valamint az Aeroplain nevű Carrera 290-es hajóval. A mezőny szépen lassan kezdett leszakadozni mögöttünk, de a Fortély tartotta a magasságunkat – sebességben viszont nem tudta felvenni a versenyt. A Carrera tompábban ment, nem tudott olyan élesen húzni, mint mi.


Ábrahámi bója – elsőként!
Az első komoly állomást, az ábrahámi bóját, kb. három perces előnnyel vettük a 11-es előtt. A
hátszélre fordulva felhúztuk a reachert, kinyitottuk, és vágtattunk Badacsony felé. Közben kitették a másodfokú viharjelzést, a vizet egyre jobban tépte a szél, és a hullámok is egyre magasabbak lettek. Egyre erősebb befújások jöttek, így visszatekertük a reachert és leengedtük – nem kockáztattunk vele tovább.

A Szigligeti-öbölben, Badacsony lábánál viszont a Fortély lassan, de biztosan megelőzött. Hiába állítgattam a vitorlákon, nem tudtuk tartani a tempóját.

A szél csak nőtt, 20 csomó fölé emelkedtett a pöffök ereje, így a grószt lereffeltük. Györök alatt kicsit kavargósabb volt a szél, de aztán jött az igazi attrakció: 30 csomós befújások, a fedélzet vizes volt, néha fellúvoltunk, de tartottuk az irányt Keszthely felé. A Carrera is kezdett közeledni mögöttünk.

A fedélzeten mindenki odatette magát: Zoli lelkesen schottolta a grószt, és a pár lúvolás után már szépen összeállt minden. Szabi egyszerre hangolta a fockot és fotózott, közben pedig még élőben tudósított is az otthoniaknak. Csabi, az örökmozgó, mindent is csinált – például amikor a klemmből kiszaladt az achter kötél, és beesett a hátsó cockpitládába, gondolkodás nélkül hátrament, és kihalászta.

Fordulópont a keszthelyi bójánál
A bója előtt leültünk átbeszélni a manővert – végül úgy döntöttünk, bevállaljuk a perdülést, ebben a szélben is. Pontosan leosztottuk ki mit csinál, és a bója után egy tökéletes perdülést hajtottunk végre. Az üldözők nem vállalták, egy nagyobb, időigényes fordulót választottak, így előnyben maradtunk.

Fenyves felé – döntések és kockázatok
A grósz reffelése után észrevettük, hogy az egyik csúszkánál megszakadt a vitorlánk. A szél kb. 120–
150 fokról
jött. Gondolkodtam, reff ki? Vajon bírja? Verseny van, kockáztatunk. Kiadtam a parancsot: Reff ki! Gyorsan végrehajtottuk, de még így sem tudtuk megtartani a pozíciót – Györök magasságában az Aeroplain megelőzött.

A sebességünk többször átlépte a 9 csomót, és gyakran forrt mögöttünk a víz – élveztük a lendületet, a sebesség érzését. A Szigligeti-öböl hullámai viszont nem könnyítették meg a dolgunkat: a hullámzás nehezítette az iránytartást, folyamatos koncentrációt igényelt, hogy a hajó ki ne forduljon, különösen a kritikusabb leejtések után.

Délről feltűnt a Szamuráj Jack, ami kis zavart okozott – már azon gondolkodtunk, hogyan lehet ott, de végül kiderült: nem voltak versenyben, csak edzettek. Így fellélegeztünk – az abszolút harmadik hely még mindig megvolt. A mezőny mögöttünk teljesen leszakadt.

Az új árbócunk, amit a Bali műhely újított fel, hibátlanul dolgozott – stabilan, megbízhatóan.


Befutó és öröm

4 óra 5 perc alatt körbevitorláztuk a Nyugat-Balaton térségét. A nap végig sütött, a szél tombolt, és bár az Aeroplain végül megelőzött, a dobogón zártunk:
🏆 Abszolút 3. hely
Yardstick I. osztály – 3. hely

Több hajó is megsínylette az időjárást – volt kormánytörés, leszakadt vitorla, kemény próbák. Mi egy kisebb vitorla szakadással megúsztuk – és egy óriási élménnyel gazdagodtunk.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

4. Break Kupa Keszthelyen

Alig egy héttel a Kékszalag után Keszthelyen rendezték meg 2022.07.23-án a 4.Break Kupát , ami a West Open Trophy második állomása volt. Erre a versenyre összejött a család. Mindenki tud vitorlázni, így nem kellett nagyon belerázódni a dolgokba, inkább csak a szerepeket kellett leosztani. Felkapott téma most a Women on water, de nálunk a családban megszokott dolog, hogy a lányok a fedélzeten komoly feladatokat vállalnak, az igazsághoz tartozik, hogy a családban a feleségem hamarabb vitorlázott, mint én! A lánymonak meg amúgy is megvan a versenyrutinja, igaz a szárazföldön, de bezsebelt már néhány Európa és Világbajnoki címet.  Pénteken kimentünk délután kicsit gyakorolni, genakkeres menetre készültünk, mert 6-7 csomós szelet ígértek szombatra. Ezt gyakoroltuk egy rövid menetben.  Szombaton korán reggel indultunk útnak, hogy idejében odaérjünk a nevezésre és a 10 órakkor tartott kormányosi értekezletre. Minden rendben is ment, a pálya egy egyszerű up and down pálya volt. A kikö...

Duplán Dupláztunk - XXIX. Fenyves Kupa

Augusztus 28.-án rendezték a 29-ik Fenyves kupát. Tavalyról szép emlékeink vannak mert a Yardstick II. győzelem mellé bezsebeltük a Yardstick abszolút kupát is, ami az összes induló hajó Yardstickszám szerint korrigált befutóját jelenti. Az idei évben Kövér Janó barátom mellé – akivel tavaly voltam – csatlakozott Tobi Tibi is a kikötőből, akivel előző nap felszereltük a hajót és kimentünk kicsit gyakorolni, hogy Tibi is átlássa a köteleket és természetesen, hogy kicsit összeszokjunk.  A fiúk már korán reggel szendviccsel vártak a kikötőben, amit gyorsan elfogyasztottam magunkhoz vettünk egy kis lélekmelegítőt mert hűvös volt és indultunk is Fenyves felé. Idejében felértünk a rajtterületre a szél addigra szinte teljesen elállt. Mivel Keleti szelet ígértek ezért a rajtvonal keleti oldalán maradtam. Az alig lengedező szellő K-DK irányból fújt így fél-hármonegyed szélben rajtolt el a mezőny. Felettünk Liszkai Peti próbált beférni a rajthajó és közénk, de nem tudtam beengedni, mert ...