Ugrás a fő tartalomra

23. Rizling Kupa – amikor négy kéz éppen elég!

Régóta szerettem volna kipróbálni, mit tudunk Horváth Csaba barátommal kihozni ketten a hajóból, és most adódott alkalom erre a 23. Rizling Kupán, amit Ábrahámhegyen rendeztek a Nyugat Balatoni Regatták sorozat 4. állomásaként. A Kupa jóval régebben indult, mint a sorozat, így sok visszajáró vitorlázó volt már erre a versenyre. Én még nem voltam Ábrahámon és őszintén a Balatonnak ezt a részét kevésbé ismerem, bár nincs tőlünk messze, de annyira épp távol van, hogy ez már egy pár órás túrába nem fér bele.

A 2023.07.29-én megrendezett verseny előtt sikerült jópár napot kint lennem a vizen és állítgattam a hajón. Legfőképpen a baumom és ezzel a grószom alakja nem tetszett, így a merev albámon hangoltam kicsit. Persze nagyon jól jött a vitorlázott órák száma is, ami még így is rettenetesen kevés, de több, mint amit tavasszal és nyár elején rá tudtam fordítani a vitorlázásra. Beszélve a rendezővel tudtam, hogy komoly hajók jönnek majd a versenyre, mondtam is Csaba barátomnak, hogy most leckét veszünk majd alázatból. De persze így jó a dolog, ha jó hajók, erős ellenfelek vannak, úgy izgalmas a verseny és most láttuk, hogy lesz bőven, akivel csatázni lehet majd. Pénteken már felvitorláztunk az ábrahámi kikötőbe és csendes beszélgetéssel töltöttük az estét Pintér Csaba hajóján Cser Fricivel és Joó Tamással. Az idő kellemes volt, a fröccs jól esett, így elég későn tértünk nyugovóra. Hajnali 3-kor megérkeztek a mellettünk levő hajóra a szomszédaink, akik igen jókedvűen folytatták az eszmecseréjüket, így néhány óra kimaradt az éjszakából.

Reggel kelés, hajó felszerelés, reacher, spi baum, schott kötelek befűzése, 9:15 kormányosi, ismertették a pályát, a rekordszámú nevezőt (64 hajó), és a várható szelet. Na igen, nézegettem én is az előrejelzéseket, de olyan összevissza szellőket ígértek, hogy arra nagy taktikát nem lehetett építeni. Annyi bizonyos volt, hogy kis szeles verseny lesz, esetleges pályarövidítéssel. A rajtra sikerül kiérni és bevitorláztuk a rajtvonalnak egy részét, így teljesen pontosan éreztem a távolságot. Mivel ÉNY szél fújt és Badacsony felé indultunk, így jobbcsapáson a legtöbb hajó a rendező hajó körül helyezkedett el. Én úgy döntöttem, hogy kissé távolabb a zsűrihajótól inkább tiszta szélben indulok vállalva azt a néhány méter hátrányt, amennyivel a többség alatt indultunk. Gyorsan kiderült, ez egy jó döntés volt, az első 4-5 hajó között rajtoltunk el, megvártuk a 3 percet és utána kitekertük a reacherünket. 2-3 csomóval gyenge ÉNy-i szélben csorogtunk az első bója felé. Ennek a szakasznak az érdekességét az adta, hogy itt fel tudtuk mérni a rivális hajókhoz képest mit tudunk menni, no meg persze örültünk a jó rajtnak. A Defender (X-99) kicsit beragadt a rajtnál, 100 méterrel mögöttünk jött, míg a Distiniti Saluti és a Crusaider (X-402) a parthoz közelebb velünk nagyjából egy sebességgel. Mi egy 25-ös fa jolléval mentünk nagyjából azonos sebességet. Néhány forduló után elértük a bóját. A Szamuráj Jack ért elsőnek a bójához, bő 300 méteres előnnyel hozzánk képest. Mi az előkelő, 6-ik helyen fordultunk, a Distiniti és a Crusaider is megelőzött minket, igaz csak 10-20 méterrel voltak előttünk.

A forduló után hátszeles szakasz jött, mivel ketten voltunk úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a reacherrel a hátszelest és közben összerakjuk a spi-t. Előre nem tudtunk mindet előkészíteni, mert a reacher miatt a spi baumot nem tudtuk feltenni, illetve ugyanaz a felhúzókötele a reachernek és a spi-nek is, így aztán nem egyszerű művelet ilyenkor a vitorla csere, hát még két embernek! Miután amit lehetett előkészítettünk, reacehert betekertük és leengedtük, spi-t bekötöttük, baumot kitettük és felhúztuk a sárga bőszeles vitorlánkat. Látható volt, hogy az a 4-5 perc amíg átcseréltük a vitorlát olyan sebesség vesztéssel járt, hogy bő 100 métert ránk vertek a riválisok. Mi mentünk a 25-össel a déli part felé, a Distiniti és a Crusaider külön csatát vívott, ők vízközépen mentek. Megjelent felettünk a Péter-Pál egy narancs genakkerrel olyan sebességgel, hogy csak néztünk, illetve egy Melges 24-es is utolért és lehagyott minket. Nem tudom még, hogy a hajóban van ennyi, vagy a hátszeles rutinunk kevés még - illetve ez utóbbi biztos – de ezen még javítani kell. Nem ment jól a hátszeles szakasz. Mindenesetre meghalzoltunk és mentünk a bójára. A bójánál látszott, hogy bő 400 méter már a hátrányunk az előttünk levőkhöz képest (a Szamuráj Jack ekkor már a harmadik bójához közelített). A bójához közeledve leszedtük a spit (82 négyzetméter), ez viszonyleg könnyen ment ketten is. Aztán felhúztuk ismét a reachert. Egy félszeles „rohanásba” kezdtünk.

 
Az szél továbbra is ÉNY-ról, fújt talán kicsit megerősödve, mert a félszélben már 5 csomó felett mentünk az északi part felé a Pálkövei Strand közelében elhelyezett bója felé. Mögöttünk egy Scholz fordult fent hagyva a genakkerét, ugynígy tett a Distiniti és a melges is. A bója felé féltávhoz közeledve úgy éreztem közeledünk az előttünk levő hajóhoz, a Scholz pedig hozzánk. És jó volt a megállapításom, mert ezen a szakaszon visszajöttünk teljesen a meccsbe. Azért visszanéztem a Defenderre merre van, de ők a rajtnál elszenvedett hátrányukból valamicskét ledolgozva, de egyelőre megnyugtató távolságban vitorláztak mögöttünk. A forduló előtt ismét megterveztük ki mit csinál, melyik kötelet ki húzza, engedi, milyen sorrendben. A terv az volt, hogy először felélesedünk és majd csak utána fordulunk, nem nehezítjük a sorsunkat azzal, hogy rögtön a bójánál fordulunk meg, a pálya ezt megengedte. A melgesnél felakadt a genakker és kisodródtak a part felé. Egy hajóval tehát kevesebb volt már előttünk. A Crusaidernek pedig a reachere akadt bele a jumpstag-ba, így őket is megelőztük. A Distiniti ment tovább a part felé, mi pedig befordultunk középvíz felé a jolle után. A Scholz nem tudta a lépést tartani velünk a negyedszeles szakaszon. A Szamuráj közben befutott. Miután felvettük az irányt, kértem Csabát tegyen rendet a köteleknél, mert hátul a cockpitben már akkora káosz volt, hogy nem lehetett átlátni. A hajók többsége ekkor a part alatt ment, úgy tűnt a Distiniti a part alatt lassabb, mint mi, de ez akkor is haláltack lesz, ha erre megyünk tovább!
 
Át is szóltam a jollénak szerintük forduljunk-e? „Mi is gondolkodunk.” - mondták. Ekkor a Jolle 4-5 méterrel előttünk-alattunk és a Péter-Pál felettünk volt 100-200 méterrel a cél felé. A szél teljesen legyengült néha 0,5 csomót alig értük el. A reacher felhúzón kicsit lazítottunk, engedtük lélegezni a vitorlát. Úgy döntöttem fordulunk, mert ha jön valami élénkülés akkor az kissé a part felől várható mi pedig már eléggé eltávolodtunk a parttól, ha az a 4-5 hajó ott megkapja, akkor kapálhatjuk az eredményt. A Jolle még bő 200 métert tolta tovább középvíz fele - ez a végén nekünk a befutónál bő 3 perces előnyt jelentett! Ekkor már tisztán látszott, hogy a Péter-Pál van már csak előttünk, tehát az abszolút 3-ik helyen vitorláztunk (amint írtam korábban a Szamuráj már befutott ekkorra). El sem hittem, mondtam Csabának, hogy most már figyeljünk többet hátra és ne engedjük felzárkózni a többieket, védjük le, ha támadnak. De erre nem volt szükség, mert bejött a frissülés, amit mi kaptunk meg előbb a Péter-Pállal. Bejött a számításom a széllel, így a mögöttünk és alattunk levők még jobban leszakadtak. A Péter-Pál robogva elindult, ahogy mi is a DNy-i frissülésben. Mondtam Csabinak, hogy húzzunk rá a reacher első élére, így nyerünk 1-2 fokot. Így is lett, kissé élesebben tudtunk menni, mint ők, a sebességünk szinte azonos volt. Komoly csatát vívtunk, de 2-3 forduló után átvettük tőlük a második helyet, ekkor már nem volt több 200 méternél a célig. A távolság viszont nőtt közöttünk, még 2 forduló és ott voltunk a célban. Hihetetlen izgalmas végjátékkal és folyamatosan koncentrálva behoztuk ketten a hajót a második helyre! Az első 10 hely bármelyikét aláírtam volna előre, de így utólag már kár lett volna.

1-2 nap alatt már ülepedtek az események bennem annyit, hogy talán össze tudom szedni mi is hozta most ezt a jó menetet. Nyilván a hajó adottságai kellenek, de ezt ki kell tudni hozni belőle, elsősorban Csabával hihetetlen összhangban dolgoztuk végig a közel 2,5 órát a tűző napon 28-30 fokban! Ha valami elakadt, megszorult, segítettünk egymásnak, ha kellett még egy kéz, akkor a másiknak ezt mondani sem kellett, azonnal ment és segített (Csabit idézve néha azért jó lett volna polipnak lenni). A másik Csabi rutinja már a foredeck-en és úgy általában véve is. Ezeken felül, a verseny előtti héten sikerült elég sok időt kint töltenem a vizen, így most nagyon éreztem a hajót, és ami szintén fontos, hogy nekünk fújt a szél, és jó döntéseket hoztunk.

Büszkén álltunk a Szamuráj Jack mellé a képzeletbeli dobogó második fokára. Innen is gratulálunk nekik is, valamint a Péter-Pál kapitányának és legénységnek is, köszönjük, hogy a végjátékban egy jó párbajt vívhattunk és ugyan most nekünk jött ki jobban a lépés, de biztos vagyok, hogy lesz ez még fordítva is! Gratulálunk a többi hajósnak is, akik végigmentek a pályán. És köszönjük a szervezőknek a lehetőséget, a háttércsapatnak (feleségek, barátok, klubtársak) pedig a szurkolást!

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

4. Break Kupa Keszthelyen

Alig egy héttel a Kékszalag után Keszthelyen rendezték meg 2022.07.23-án a 4.Break Kupát , ami a West Open Trophy második állomása volt. Erre a versenyre összejött a család. Mindenki tud vitorlázni, így nem kellett nagyon belerázódni a dolgokba, inkább csak a szerepeket kellett leosztani. Felkapott téma most a Women on water, de nálunk a családban megszokott dolog, hogy a lányok a fedélzeten komoly feladatokat vállalnak, az igazsághoz tartozik, hogy a családban a feleségem hamarabb vitorlázott, mint én! A lánymonak meg amúgy is megvan a versenyrutinja, igaz a szárazföldön, de bezsebelt már néhány Európa és Világbajnoki címet.  Pénteken kimentünk délután kicsit gyakorolni, genakkeres menetre készültünk, mert 6-7 csomós szelet ígértek szombatra. Ezt gyakoroltuk egy rövid menetben.  Szombaton korán reggel indultunk útnak, hogy idejében odaérjünk a nevezésre és a 10 órakkor tartott kormányosi értekezletre. Minden rendben is ment, a pálya egy egyszerű up and down pálya volt. A kikötőből kim

Kékszalag főpróba Gyenesen

 Július 9-én rendezte meg a 20 éves jubileumát ünneplő Gyenesi Vitorlás Egyesület a nyugati medence 5 állomásából álló West Open Trophy első futamát, mely erős szélben zajlott. Balatonmáriáról 5 hajóval vettünk részt. A Seherezádé Dr. Rahóty Pál kormányzásával, a Gobárka Pintér Csaba kormányzásával, a Nimfa Joó Tamás kapitánnyal, a Kiwi Bíró Károly kapitánnyal és a ViNo-Bá Xyston jómagam vezényletével. Erős kreuzban kellett felkapaszkodnunk a gyenesi kikötőbe, de legalább kicsit belerázódtunk az erősszeles időjárási körülményekbe. 11:30-kor megérkeztünk, beneveztünk és 12 óra után pár perccel megvolt a kormányosi értekezlet is. Elindultunk a hajókhoz, utolsó simítások és kifutás a kikötőből. A szél nem csendesedett. Mi fockal és teljes nagyvitorlával terveztük végigcsinálni a versenyt, mivel 3-an voltunk a fedélzeten ezért úgy döntöttünk ekkora szélben nem húzunk spit. Egy kisebb reachert felszereltünk, tessék lássék, hogy jó lesz az majd a raumos szakaszokra. Háromszög alakú pályá