Ugrás a fő tartalomra

Másodperchalmozás négykezesben

 Két versenyen is részt vettünk az augusztus 13-i hétvégén. Pénteken a KYC szervezésében az Agrolog


Kupa időmérő versenyén gyúrtunk a másnapi Mária Kupára. A két nap között hatalmas különbség

volt nem csak a versenypálya, hanem az időjárás tekintetében is. Míg az első nap alig volt szél, és a

napsütésből kicsit több is volt a kelleténél, a második napra jutott bőven szélből, napból viszont

szinte semmi.

Az Agrolog Kupa első napján pénteken a Balatonmária - Keszthely távot kellett megtenni. Itt nem

csak a vizen van kihívás, hanem már a verseny előtti időjárásjelentés elemzésében is, ugyanis 12.00-

tól 16.00 óráig lehet rajtolni akár többször is, így érdemes előre megnézni, mely időszakban jósolnak

több szelet, illetve kedvező irányt. Az idei meteorológiai jelentés kis részben jött csak be. Abban nem

tévedtek, hogy kevés szél lesz és inkább a megadott idősáv elején érdemes rajtolni, de az irányban és

az erősségben már nem volt túl nagy egyezés a valósággal.

Elemezve a jelentést, úgy döntöttem minél hamarabb induljunk. Feleségemmel ketten felszereltük

délelőtt a hajót és kiporoszkáltunk a rajt előtti területre, egy nagyon gyenge DK szél lengedezett. A

rajtunk kicsit furcsára sikerült, mivel lehetett hátszélvitorlával is rajtolni, így felhúztuk a genakkert és

ezzel indultunk útnak, de úgy adta a szél, hogy a végén már szinte negyed szélben kellett a

rajtvonalat megközelítsük. Végül is a Nimfa és egy Scholtz22-es mögött rajtoltunk el a déli part felé.

Tudatosan negyed egy után indultunk el, hogy legyen pár hajó előttünk, akiknek a mozgásából látszik

hol, milyen szél van előttünk. Szépen 3-4 csomóval haladtunk Berény felé, amikor elfogyni látszott a

víz alólunk, ezért halzoltunk egyet és a Szent Mihály Kápolna felé vettük az irányt. Azt láttuk, hogy

vízközépen és az északi parton nem sok szél van, ezért bő egy kilométer után ismét lefordultunk a

déli part irányába. Lassan ott is felszívódott a szél és a környéken szinte mindenki lógó vitorlákkal állt

a tűző napon. Bő húsz perc után aztán megindult egy enyhe áramlás Badacsony felől, így ezzel

elindultunk ismét, az irányt ekkor nagyjából Vonyarc felé tudtuk venni. Szépen haladtunk, amikor

ismét teljes szélcsend következett, nem is számoltam a perceket, csak türelmesen vártam, hogy

valamilyen változás következzen be.


A hosszú várakozás meghozta gyümölcsét és végül is ismét

Badacsony felől érkezett egy 2-3 csomós szél, amivel elindultunk. A mögöttünk rajtoló hajókat persze

jól ránk fújta, így ekkor már konstatáltam, hogy nem a legjobb időpontban indultunk. Ezzel a széllel

be is értünk Vonyarc alá, ahonnan komoly szélvadászat kezdődött. Egyszer északi, egyszer déli,

egyszer nyugati szél volt, úgy kevergett a szél, hogy alig bírtuk lekövetni. A környező hajók sem voltak

most irányadók, mert volt, aki 50 méterrel mögöttünk hátszélben jött, mi pedig negyedszélre

mentünk. Ekkorra természetesen már leszedtük a genakkert, mert ebben a szélben nem lett volna

értelme föl és lerángatni 5 percenként. Kitartóan húztuk a köteleket Vikivel és lassan-lassan, de

odaértünk a célhoz. Befutottunk 2 óra 38 perc alatt, a kategóriánkban a második helyen. Nem volt


egy gyors menet, de legalább kicsit gyakoroltunk 4 kezesben. Ezen a versenyen ismét

bebizonyosodott, hogy ilyen bizonytalan időjárási körülmények között az előrejelzés csak irányadó,

amire stratégiát lehet építeni, de adott esetben a taktikai döntések teljes mértékben felülírhatják és

felül is kell írniuk.

A befutás után egy lendülettel vissza is indultunk Máriára, mert késő délután már hangolódtunk a

másnapi Mária Kupára.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

23. Rizling Kupa – amikor négy kéz éppen elég!

Régóta szerettem volna kipróbálni, mit tudunk Horváth Csaba barátommal kihozni ketten a hajóból, és most adódott alkalom erre a 23. Rizling Kupán, amit Ábrahámhegyen rendeztek a Nyugat Balatoni Regatták sorozat 4. állomásaként. A Kupa jóval régebben indult, mint a sorozat, így sok visszajáró vitorlázó volt már erre a versenyre. Én még nem voltam Ábrahámon és őszintén a Balatonnak ezt a részét kevésbé ismerem, bár nincs tőlünk messze, de annyira épp távol van, hogy ez már egy pár órás túrába nem fér bele. A 2023.07.29-én megrendezett verseny előtt sikerült jópár napot kint lennem a vizen és állítgattam a hajón. Legfőképpen a baumom és ezzel a grószom alakja nem tetszett, így a merev albámon hangoltam kicsit. Persze nagyon jól jött a vitorlázott órák száma is, ami még így is rettenetesen kevés, de több, mint amit tavasszal és nyár elején rá tudtam fordítani a vitorlázásra. Beszélve a rendezővel tudtam, hogy komoly hajók jönnek majd a versenyre, mondtam is Csaba barátomnak, hogy most le

4. Break Kupa Keszthelyen

Alig egy héttel a Kékszalag után Keszthelyen rendezték meg 2022.07.23-án a 4.Break Kupát , ami a West Open Trophy második állomása volt. Erre a versenyre összejött a család. Mindenki tud vitorlázni, így nem kellett nagyon belerázódni a dolgokba, inkább csak a szerepeket kellett leosztani. Felkapott téma most a Women on water, de nálunk a családban megszokott dolog, hogy a lányok a fedélzeten komoly feladatokat vállalnak, az igazsághoz tartozik, hogy a családban a feleségem hamarabb vitorlázott, mint én! A lánymonak meg amúgy is megvan a versenyrutinja, igaz a szárazföldön, de bezsebelt már néhány Európa és Világbajnoki címet.  Pénteken kimentünk délután kicsit gyakorolni, genakkeres menetre készültünk, mert 6-7 csomós szelet ígértek szombatra. Ezt gyakoroltuk egy rövid menetben.  Szombaton korán reggel indultunk útnak, hogy idejében odaérjünk a nevezésre és a 10 órakkor tartott kormányosi értekezletre. Minden rendben is ment, a pálya egy egyszerű up and down pálya volt. A kikötőből kim

Kékszalag főpróba Gyenesen

 Július 9-én rendezte meg a 20 éves jubileumát ünneplő Gyenesi Vitorlás Egyesület a nyugati medence 5 állomásából álló West Open Trophy első futamát, mely erős szélben zajlott. Balatonmáriáról 5 hajóval vettünk részt. A Seherezádé Dr. Rahóty Pál kormányzásával, a Gobárka Pintér Csaba kormányzásával, a Nimfa Joó Tamás kapitánnyal, a Kiwi Bíró Károly kapitánnyal és a ViNo-Bá Xyston jómagam vezényletével. Erős kreuzban kellett felkapaszkodnunk a gyenesi kikötőbe, de legalább kicsit belerázódtunk az erősszeles időjárási körülményekbe. 11:30-kor megérkeztünk, beneveztünk és 12 óra után pár perccel megvolt a kormányosi értekezlet is. Elindultunk a hajókhoz, utolsó simítások és kifutás a kikötőből. A szél nem csendesedett. Mi fockal és teljes nagyvitorlával terveztük végigcsinálni a versenyt, mivel 3-an voltunk a fedélzeten ezért úgy döntöttünk ekkora szélben nem húzunk spit. Egy kisebb reachert felszereltünk, tessék lássék, hogy jó lesz az majd a raumos szakaszokra. Háromszög alakú pályá