Ugrás a fő tartalomra

István a Király kupa Kékszalag széllel Keszthelyen

A Keszthelyi Túravitorlás klub hagyományosan augusztus 20-n megrendezett István a király kupán vettünk részt a hosszú hétvégén Kovács Zoli zenész barátommal. Idén már voltam egy keszthelyi versenyen ahol az 5-ik helyet sikerült megszerezni, akkor láttam, hogy van jópár erős hajó a YS2-ben itt.


15.00-ra tűzték ki a rajt idejét az előrejelzés nem ígért sok szelet. A jelentés alapján hátszeles rajt ígérkezett, de odaérve a teljes szélcsend és egy gyenge DNY-i között változott a szél. Így aztán a reacherrel tudtunk rajtolni. 14.50-re értünk a célterületre, így sok időm nem volt felmérni hol is lenne jó a rajt, így gyorsan körbe nézve kerestem egy üres helyet, ami a keleti rajthajónál volt. A rajtunk meredekre sikerült, bár az 1 csomós szélben nem rohantunk a rajtvonal felé, de így is kicsit korán értünk oda, így le kellett ejtsek. Szerencsére a Defender mellettem szintén hasonló helyzetben volt, így ők is kicsit megejtették a hajót. Az elsők között sikerült lerajtolnunk, a mezőny többsége ugyan fölöttünk volt, de bő 30-40 méterre tőlünk nyugatra és 10-15 méterrel mögöttünk tömörültek azt a minimális kis szelet is lefogva egymás elől. A szél alig lengedezett, így szél alá terheltük a hajót és lassan lépésről lépésre szakadt le tőlünk a mezőny nagy része. A Defender és Simó Béci a Jackpottal egészen felment keleti irányba, mi cirkálva alig 1-2 csomóval haladtunk a Berény felé levő első pályajel felé. A szélcsíkokat keresve haladtunk előre, néha megindultak fölöttünk a hajók néha pedig mi indultunk meg. A kategóriánkban a Ventus at Amorest és a Break J24-est figyeltem mivel tudtam, hogy ők ott lesznek az első helyezettek között. A Ventus jóval mögöttünk volt, de a Break lassan utolért minket és le is szakított 20-30 méter távolságra. Aztán egyszer csak belefutottak egy szélmentes területre, amit nekünk sikerült keleti irányba kikerülni. Ismét mi mentünk előttük. A mezőnytől keletre vitorláztunk a pályajel felé amikor DNY felől megindult egy 3-4 csomós szél.


Sajnos ez minket elég későn ért el, így a Break ellépett ismét, a Ventus is teljesen a nyakunkra jött. Már jó látható volt a pálya jel, de úgy tűnt préselve de tudjuk venni, plussz forduló nélkül. Előrementem spinakkert szerelni, amikor tomba puffanásra lettem figyelmes. Alulról felszúrt minket egy hajó teljesen érthetetlen módon, mivel már bőven tudtunk volna menni a bójára. A kedves sporttárs(nő) „nem vette észre”, hogy bejött a szélárnyékunkba és mivel lobogott a vitorlája úgy gondolta fordult a szél. Dühös voltam mert annyira megtolt, hogy kénytelen voltam lefordulni a Ventus at Amores pedig szépen 15-20 méterre délnyugatra tőlünk ezzel meg is lépett, mire mi újra a bójára tudtunk fordulni. Ismét előre mentem és szereltem a spi-t. A bóját elérve aztán megejtettük a hajót, úgy láttam abszolútban a 6-7-ig helyen vettük az első pálya jelet. A reachert összetekertük és leengedtük. Spi-t felrántottuk, a kisebb bekötési hibát gyorsan orvosoltam és már robogtunk is a következő bója felé, amit eredetileg Gyenesdiás magasságába ígértek, de a mezőny inkább a Keszthelyi központi móló felé ment, így mi is mentünk utánuk. Kérdezgettük a mellettünk levőket, tudnak-e valami rövidítést, de senki nem tudott ilyenről. Hatalmas üldözésbe kezdtünk a Ventus at Amores után, de érezhető volt, hogy a kis spinakkerünk az ő hatalmas genakkerükkel szemben kevésnek bizonyul. A szél már egész élénken 6-7 csomóval fújt, és elkezdett nyugati irányba fordulni, így a spi-nk hatékonysága a genakkerrel szemben romlott. Láttam, hogy nem tudjuk megfogni őket. Észrevettük a bóját és próbáltuk tartani a körülöttünk levő hajókat. A bójához közeledve láttam, hogy nagyon rövid lesz az utolsó szakasz és egész élénk a szél. Előre mentem és lenéztem az orrdeckre, a reacher ismételt felhúzásához túl nagy káosz uralkodott a kötelek között, így úgy döntöttem a genuát húzzuk ki annak a schottját gyorsan kitisztáztam. A bóját három másik hajóval együtt vettük, mi alattuk voltunk és kicsit mögöttük, de ez volt a szerencse. Amíg ők egymástól takarták ki a szelet mi szépen körbevitorláztuk őket a szél alatti oldalon. Izgalmas befutó volt, mert kicsit préselve kellett bemennünk, hogy ne kelljen mégegyet fordulni, így nem tudtunk teljes sebességgel menni, de kicsivel gyorsabbak voltunk préselve is a többieknél, a célba előttük értünk be 1:59:54 idővel.

Lehúztuk a vitorlákat elrendeztük a köteleket és a kikötőtől nem messze lehorgonyoztuk a hajót. Kiss Zsolt barátomékat a 8mOD-val megkértük, vigyenek ki az eredmény hirdetésre. Komoly fogadás volt, étel-ital sör és borkóstoló, unicum, jókedv. Elkezdődött az eredményhirdetés. A Pajzán a YS1-ben éppen lecsúszott a dobogóról, Simó Béczi a fiával a 6-ik helyen végzett a YS1-ben ami igen szép, mert Spi nélkül sikerült ezt a helyet elhozni. Jött a YS2 és bemondtak minket a 3-ik helyre.


Nagyon örültem neki, nagy küzdés volt a meleggel és a szél keresésével. Hét óra körül indultunk vissza a balatonmáriai bázisunkra, hazafelé megcsodáltuk a naplementét. Hazafelé végigbeszéltük a versenyt. A kikötőben a klubházban már vártak minket és az élménybeszámolót. Bezsebeltük a gratulációkat, éjfélig beszélgettünk és már fejben elkezdtünk készül a jövő heti fenyvesi versenyre!

 

Eredmények:

YS1:

1., Pegazus – Fazekas Ferenc

2., Defender – Simon Ferenc

3., Kepi – Czédula Tibor

 

YS2:

1., Break – Takács András

2., Ventus at Amores – Muczer Zoltán

3., ViNo-Bá 3.0 – Fazekas János

 

YS3:

1., Zsó2 – Weber Zsófia

2., Aloha – Márton Péter

3., Fater – Csanádi Csaba

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

23. Rizling Kupa – amikor négy kéz éppen elég!

Régóta szerettem volna kipróbálni, mit tudunk Horváth Csaba barátommal kihozni ketten a hajóból, és most adódott alkalom erre a 23. Rizling Kupán, amit Ábrahámhegyen rendeztek a Nyugat Balatoni Regatták sorozat 4. állomásaként. A Kupa jóval régebben indult, mint a sorozat, így sok visszajáró vitorlázó volt már erre a versenyre. Én még nem voltam Ábrahámon és őszintén a Balatonnak ezt a részét kevésbé ismerem, bár nincs tőlünk messze, de annyira épp távol van, hogy ez már egy pár órás túrába nem fér bele. A 2023.07.29-én megrendezett verseny előtt sikerült jópár napot kint lennem a vizen és állítgattam a hajón. Legfőképpen a baumom és ezzel a grószom alakja nem tetszett, így a merev albámon hangoltam kicsit. Persze nagyon jól jött a vitorlázott órák száma is, ami még így is rettenetesen kevés, de több, mint amit tavasszal és nyár elején rá tudtam fordítani a vitorlázásra. Beszélve a rendezővel tudtam, hogy komoly hajók jönnek majd a versenyre, mondtam is Csaba barátomnak, hogy most le

4. Break Kupa Keszthelyen

Alig egy héttel a Kékszalag után Keszthelyen rendezték meg 2022.07.23-án a 4.Break Kupát , ami a West Open Trophy második állomása volt. Erre a versenyre összejött a család. Mindenki tud vitorlázni, így nem kellett nagyon belerázódni a dolgokba, inkább csak a szerepeket kellett leosztani. Felkapott téma most a Women on water, de nálunk a családban megszokott dolog, hogy a lányok a fedélzeten komoly feladatokat vállalnak, az igazsághoz tartozik, hogy a családban a feleségem hamarabb vitorlázott, mint én! A lánymonak meg amúgy is megvan a versenyrutinja, igaz a szárazföldön, de bezsebelt már néhány Európa és Világbajnoki címet.  Pénteken kimentünk délután kicsit gyakorolni, genakkeres menetre készültünk, mert 6-7 csomós szelet ígértek szombatra. Ezt gyakoroltuk egy rövid menetben.  Szombaton korán reggel indultunk útnak, hogy idejében odaérjünk a nevezésre és a 10 órakkor tartott kormányosi értekezletre. Minden rendben is ment, a pálya egy egyszerű up and down pálya volt. A kikötőből kim

Kékszalag főpróba Gyenesen

 Július 9-én rendezte meg a 20 éves jubileumát ünneplő Gyenesi Vitorlás Egyesület a nyugati medence 5 állomásából álló West Open Trophy első futamát, mely erős szélben zajlott. Balatonmáriáról 5 hajóval vettünk részt. A Seherezádé Dr. Rahóty Pál kormányzásával, a Gobárka Pintér Csaba kormányzásával, a Nimfa Joó Tamás kapitánnyal, a Kiwi Bíró Károly kapitánnyal és a ViNo-Bá Xyston jómagam vezényletével. Erős kreuzban kellett felkapaszkodnunk a gyenesi kikötőbe, de legalább kicsit belerázódtunk az erősszeles időjárási körülményekbe. 11:30-kor megérkeztünk, beneveztünk és 12 óra után pár perccel megvolt a kormányosi értekezlet is. Elindultunk a hajókhoz, utolsó simítások és kifutás a kikötőből. A szél nem csendesedett. Mi fockal és teljes nagyvitorlával terveztük végigcsinálni a versenyt, mivel 3-an voltunk a fedélzeten ezért úgy döntöttünk ekkora szélben nem húzunk spit. Egy kisebb reachert felszereltünk, tessék lássék, hogy jó lesz az majd a raumos szakaszokra. Háromszög alakú pályá